تبلیغات
دیده بان بیدار
دیده بان بیدار
كجاست آنكه ریسمان دروغ و افتراء را قطع خواهد كرد؟
ماه بهمن: ماه گزنه
نوشته شده در تاریخ شنبه 1 بهمن 1390 توسط دیده بان | نظرات ()

در دومین روز از ماه بهمن، جشن بهمنگان برگزار می شد. این جشن در متون به صورت معرب بهمنجه نیز آمده است. غذا یا آشی که در این جشن پخته می شد، از گوشت نبود و این عمل با در نظر گرفتن توضیحی که برای ماه دی، ماه روزه در گاهشماری هخامنشی آورده شد، مناسب می آید. این که زمان برگزاری چنین آیینی با گاهشماری معمول کاملا تطابق ندارد، چندان عجیب نیست، زیرا بسته به نوع تقویم می تواند اجرای آیین ها با ماهها در گاهشماری های متاخر کاملا منطبق نباشد. در هر حال در آغاز ماه بهمن قربانی حیوان و خوردن گوشت ممنوع بود (خرده اوستا، ترجمۀ پورداود، 1310: 210). این ارتباط از سویی، با موکل بودن بهمن امشاسپند بر گاو و گله و از سویی پیوندی که با میترا دارد و ژرژ دومزیل یکی بودن آنها را نشان داده است، نیز تایید می شود (جهان اسطوره شناسی، ترجمۀ جلال ستاری، 1379: 20). اما در گاهشماری هخامنشی ماه یازدهم نام دیگری دارد. این نام در فارسی باستان نیامده و تنها در تحریرهای ایلامی گل نوشته ها به صورت های به صورتهای sa-mi- ya-ma/sa-mi-ya-man-ta آمده است (Schmitt, 2003: 55). کامرون (Cameron, 1948: 44) این نام را با اوستایی  سهمگین مرتبط می داند که با ویژگی این ماه یعنی بهمن ماه که با سرمای شدید همراه است مطابقت می کند. بنابر گاهشماری آسی در تحقیق آبایف (Abayev, 1970:2)   این ماه  برابر با ماه فوریه در آن تقویم به معنای «تهدید» است. اشمیت به رغم صورتهای محتمل فارسی باستان آن یعنی ، معنای آنرا روشن نمی داند. توضیح کامرون را با شاهدی که آبایف می آورد می توان با نمونه ای از بیرونی 297)  که روزی از ماه بهمن را «گزنه» خوانده، تکمیل کرد: « و آخر زمستان ده روز که از بهمن ماه می گذشت اهل کرج این شب را شب گزنه می گویند یعنی شبی که در آن گزیدن زیاد است و مقصودشان این است که سرما شخص را در این شب می گزد»

همچنین این ماه در بین ماههای دیلم (پوینده، ص.134-135) «شریر ماه» دانسته می شود که ماه شرارت و آزار برف دانسته می شود.

 در ماههای ارمنی نام این ماه برابر با ماه فوریه شوت « vot» است که روح مخرب معنی می دهد. این روح مخرب چنان در این ماه لجام گسیخته می گردد که حتی نسبت به قربانیهای مردم برای آنها نیز بی توجه اند. از این رو در فرهنگ عامه بر ضد آنان راه حلی پیشنهاد می شود که در اول ماه مارس در سپیده دم، چیزهای قدیمی و شکستنی را از خانه با این جمله«مارس تو بیاد، شوت بیرون شو»  بیرون می اندازند. در تصورات عامیانۀ ایرانی نیز در این ماه سرما به اوج خود می رسد ولی پس از این اوج زمین شروع به گرم شدن می کند و در واقع خبر از رفتن زمستان می دهد و از این رو داستانهای زیادی برای آن گفته شده است.

- ر. ک. انجوی شیرازی، ابوالقاسم، 1354، آداب و معتقدات و جشنهای زمستان، انتشارات امیرکبیر، تهران



منبع: انسان شناسی و فرهنگ


درباره وبلاگ

من از یک راه طی شده با شما حرف میزنم . من هم به شبهای شعر و گالری های نقاشی رفته ام.موسیقی کلاسیک گوش داده ام. ساعتها از وقتم را به مباحثات بیهوده درباره چیزهایی كه نمی‌دانستم گذرانده‌ام. من هم سال‌ها با جلوه فروشی و تظاهر به دانایی بسیار زیسته‌ام. ریش پروفسوری و سبیل نیچه‌ای گذاشته‌ام و كتاب «انسان تك ساختی» هربرت ماركوز را -بی‌آنكه آن زمان خوانده باشم‌اش- طوری دست گرفته‌ام كه دیگران جلد آن را ببینند و پیش خودشان بگویند:«عجب فلانی چه كتاب هایی می‌خواند، معلوم است كه خیلی می‌فهمد.»... اما بعد خوشبختانه زندگی مرا به راهی كشانده است كه ناچارشده‌ام رودربایستی را نخست با خودم و سپس با دیگران كنار بگذارم و عمیقاً بپذیرم كه«تظاهر به دانایی» هرگز جایگزین «دانایی» نمی‌شود، و حتی از این بالاتر دانایی نیز با «تحصیل فلسفه» حاصل نمی‌آید. باید در جست و جوی حقیقت بود و این متاعی است كه هركس براستی طالبش باشد، آن را خواهد یافت، و در نزد خویش نیز خواهد یافت. و حالا از یك راه طی شده با شما حرف می‌زنم. حقیر هرچه آموخته‌ام از خارج دانشگاه است.
(به نقل از سید مرتضی آوینی)
پست الکترونیک
تماس با مدیر
RSS
ATOM
جستجو
آخرین مطالب
به مناسبت هفته دفاع مقدس
شیعه تنوری
این كجا و آن كجا
بهار انسان را به یاد قیامت می‌اندازد
مردی كه در برابر هیچ كس زانو نزد
ادب اصیل ایرانی
نجوایی عاشورایی از آقا مرتضی
فداییان عاشورایی
هنرنمایی با برگهای پاییزی
یادی از مبارزی هزار چهره و نستوه
آرشیو
مهر 1393
شهریور 1392
اردیبهشت 1392
اسفند 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
موضوعات
عمومی
حوزه رسانه
نبرد سایبری
گزارش تصویری
با شهدا
دانشجویی
روابط عمومی
دانش ارتباطات
سیاسی
فرهنگی
اجتماعی
نویسندگان
دیده بان
پیوند ها
دفتر مقام معظم رهبری
موسسه راهبردی دیده بان
مركز تحقیقات استراتژیك
پایگاه اطلاع رسانی دیده بان
مركز مطالعات راهبردی
مركز مطالعات جامعه و امنیت
مركز بررسی های دكترینال
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی
مهندسی فرهنگی
فرهنگ شناسی
بنیاد اندیشه اسلامی
پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
پژوهشكده مطالعات فرهنگی و اجتماعی
پژوهشكده مطالعات راهبردی
پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات
دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها
مجله مسائل اجتماعی ایران
ماهنامه مدیریت ارتباطات
دانشگاه و فرهنگ
باشگاه پژوهشگران دانشجو
شورای عالی انقلاب فرهنگی
مركز تحقیقات همشهری
مدرسه همشهری
مؤسسه فرهنگی تبیان
دانشگاه جامع علمی كاربردی
رسانه نیوز
باشگاه اندیشه
سایت عملیات روانی
روان پژوه
كانون تحقیقات كاربردی خیبر
بهجو
جامعه شناسی ایران
جامعه شناسی
روانشناسی جامعه
گرداب
میراث فرهنگی
لینك زن
گروه سایبری ترویج عفاف و حجاب
نشریه الكترونیك دختران
انسان شناسی و فرهنگ
فردانیوز
تابناك
سایت عكاسی
ساجد
سازمان مطالعه و تدوین كتب علوم انسانی
وبنا
پیوندهای روزانه
شهید مطهری
شهید آوینی
شهید چمران
شهید بهشتی
دكتر عماد افروغ
استاد حسین انصاریان
آموزش حرفه ای فتوشاپ
دانلود جدیدترین فیلم ها،موزیک ویدئوها و نرم افزارها
نهج البلاغه
شهاب مرادی
دكتر شریعتی
بانك لینك های فارسی
صفحات جانبی
هل من محیص؟
هیس دخترها فریاد نمی زنند
توماس آکویناس
در سوگ شهر استخر و مردم دلاور آن
جیکاک ، توطئه از نوع انگلیسی
مروری بر زندگی الیور كرامول
یلدا
راز عدد 20
مردی برای تمام فصول
طاق گرا
مقالات محمد مطهری
تصاویر: منادیان وحدت، شرف و آزادگی
بیلبوردهای مهیج با طراحی خلاقانه (تصویری)
متن کامل خطبه های نماز جمعه 29 خرداد 1388 رهبرانقلاب (خطبه اول)
(خطبه دوم)قسمت الف
(خطبه دوم)قسمت ب
ریحان
نوشته ای از «شهید سید مرتضی آوینی» درباره «ابراهیم حاتمی كیا»
نامه‌ای به دوست زمان جنگ
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :


دریافت كد ساعت